Tuesday, November 20, 2012

Assalamualaikum, 

Allah berfirman yang bermaksud: “Siapakah yang menguasai kerajaan pada hari ini? (Allah sendiri menjawab) Dikuasai oleh Allah Yang Maha Esa, lagi yang mengatasi kekuasaan atas segala-galanya.” (Ghafir:16). 

Allah berfirman lagi yang bermaksud: “Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepada-Nya tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhluk-Nya.” (Ar- Rahman: 29)

“Apabila laut tiba-tiba bergelombang, ombak menghempas bergulung-gulung dan angin bertiup dan menderu kencang, si nelayan akan berseru: Oh Tuhan, ya Allah.  Apabila penunggang unta tersesat di tengah padang pasir Sahara, haluan berubah arah  dan kafilah kebingungan dalam perjalanan, dia pun berseru: Oh Tuhan, Ya Allah. Apabila musibah menimpa, ujian melanda dan cubaan datang silih berganti, maka yang ditimpa musibah itu akan berseru dengan sekuat hatinya: Oh Tuhan, Ya Allah. Apabila pintu ditutup di hadapan para pengemis dan langsir dilabuhkan, mereka akan berseru: Oh Tuhan, Ya Allah.  

Apabila ikhtiar sudah sempurna, sementara jalan tetap buntu, cita-cita terhenti dan segala hubungan terputus, mereka pun berseru: Oh Tuhan, Ya Allah. Apabila dunia yang luas terbentang ini terasa sempit buat anda sedangkan diri anda terasa dihimpit oleh segala yang ditanggung, anda pun berserulah: Oh Tuhan, Ya Allah.”

“Berwaspadalah Terhadap Empat Perkara”. 
Terdapat empat perkara yang membuat hidup menjadi sukar, perasaan menjadi tertekan dan dada sesak. Empat perkara yang dimaksudkan itu ialah:
  • Bersungut / berungut dan tidak menerima qada dan qadar Allah s.w.t.
  • Berbuat dosa dan tidak disertai taubat. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Maka ia adalah diusebabkan apa-apa yang kamu lakukan (daripada perbuatan yang salah dan berdosa).” (Asy-Syura:30). 
  •  Iri hati kepada sesama manusia, muncul perasaan untuk membalas dendam kepada dan dengki atas anugerah yang Allah berikan kepada orang lain. Mereka lupa kepada firman  Allah s.w.t dalam surah An-Nisa’ ayat 54 yang bermaksud: “Atau patutkah mereka dengki  kepada manusia (Nabi Muhammad dan umatnya) disebabkan nikmat (pangkat Nabi dan agama Islam) yang telah diberikan oleh Allah kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya.” Sebuah hadis Nabi s.a.w yang bermaksud: “Tidak akan merasa tenang orang yang berhasda dengki.” 
  •  Berpaling daripada mengingati Allah s.w.t. Firman Allah yang bermaksud: “Dan sesiapa yang berpaling ingkar daripada ingatan dan petunjuk-Ku, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit.” (Taha:124)
Buku:    La Tahzan (Jangan Bersedih) Don’t Be Sad
Penulis:  Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni
Penterjemah: Mohd Sofwan Amrullah


No comments:

Post a Comment